انواع جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری قوسی: روش ها و کاربردها

جوشکاری قوس الکتریکی نوعی فرایند جوشکاری است که از قوس الکتریکی برای ایجاد حرارت جهت ذوب و اتصال فلزات استفاده می کند. منبع تغذیه با استفاده از جریان مستقیم (DC) یا متناوب (AC)، یک قوس الکتریکی را بین الکترود قابل مصرف یا غیرقابل مصرف و ماده پایه ایجاد می کند.

انواع جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری قوسی یک فرآیند اتصال فلزات با استفاده از حرارت تولید شده توسط قوس الکتریکی است. این فرآیند را می توان به دو نوع مختلف طبقه بندی کرد: روش های الکترود قابل مصرف و غیرقابل مصرف.

روش های الکترود قابل مصرف و غیرقابل مصرف.

روش های الکترود قابل مصرف

روش های الکترود قابل مصرف جوشکاری گاز فلز بی اثر (MIG) و جوشکاری گاز فلز فعال (MAG) که به عنوان جوشکاری با گاز فلز قوسی (GMAW) نیز شناخته می شود، از گاز محافظ برای محافظت فلزات پایه از آلودگی استفاده می کند.

جوشکاری قوس فلز محافظت شده (SMAW) که همچنین به عنوان جوشکاری فلز دستی قوسی (MMA یا MMAW)، جوشکاری قوس فلزی با پوشش محافظ (FCAW) یا جوشکاری با چوب شناخته می شود، یک فرآیند است که در آن قوس بین یک میله فلزی (الکترود پوشش داده شده با فلاکس) و قطعه کار برقرار می شود.

هر دو میله و سطح کار ذوب می شوند تا یک حوضچه جوش تشکیل دهند. ذوب همزمان پوشش فلاکس روی میله گاز و سرباره ایجاد می کند که حوضچه جوش را از جو اطراف محافظت می کند. این یک فرآیند چند منظوره است که برای اتصال فلزات آهنی و غیر آهنی با ضخامت های مختلف در همه موقعیت ها مناسب است.

جوشکاری قوس فلز پوشش دار (FCAW) به عنوان جایگزینی برای SMAW ایجاد شد، FCAW از یک الکترود قابل مصرف با پوشش محافظ فلاکس استفاده می کند و یک منبع تغذیه ولتاژ ثابت که طول قوس ثابت را فراهم می کند. این فرآیند یا از گاز محافظ یا فقط از گاز تولید شده توسط فلاکس برای جلوگیری از آلودگی استفاده می کند. جوشکاری قوس زیر پودری (SAW) فرآیندی که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد با یک الکترود قابل مصرف پیوسته و یک پوشش فلاکس قابل ذوب که هنگامی که مذاب می شود، هدایت کننده می شود، مسیر جریان بین قطعه و الکترود را فراهم می کند. فلاکس همچنین به جلوگیری از پاشش و جرقه کمک می کند و در عین حال دود و اشعه ماوراء بنفش را سرکوب می کند.

جوشکاری الکتروسلاک (ESW) فرآیندی عمودی که برای جوشکاری صفحات ضخیم (بالاتر از 25 میلی متر) در یک پاس استفاده می شود. ESW به یک قوس الکتریکی متکی است تا قبل از افزودن فلاکس قوس را خاموش کند. فلاکس هنگامی که سیم قابل مصرف به داخل حوضچه مذاب تغذیه می شود، ذوب می شود، که یک لایه مذاب را روی حوضچه ایجاد می کند. گرمای ذوب سیم و لبه های صفحه از طریق مقاومت لایه مذاب در برابر عبور جریان الکتریکی تولید می شود. دو کفش مسی آب خنک شده پیشرفت فرآیند را دنبال می کنند و از جاری شدن هرگونه گدازه جلوگیری می کنند.

جوشکاری قوس پیچ (SW) شبیه به جوشکاری قوس فلش، SW یک مهره یا پیچ را، معمولاً با یک لبه با برجستگی هایی که ذوب می شوند تا اتصال را ایجاد کنند، به یک قطعه فلزی دیگر متصل می کند.

روش های الکترود غیر قابل مصرف

روش های الکترود غیر قابل مصرف جوشکاری قوس تنگستن بی اثر (TIG) که همچنین به عنوان جوشکاری قوس گاز تنگستن (GTAW) شناخته می شود، از یک الکترود غیر قابل مصرف تنگستن برای ایجاد قوس و یک گاز محافظ بی اثر برای محافظت از جوش و حوضچه مذاب در برابر آلودگی اتمسفری استفاده می کند.

جوشکاری قوس پلاسما (PAW) شبیه به TIG، PAW از یک قوس الکتریکی بین یک الکترود غیر قابل مصرف و یک آند استفاده می کند که در داخل بدن مشعل قرار داده شده اند. از قوس الکتریکی برای یونیزه کردن گاز موجود در مشعل و ایجاد پلاسما استفاده می شود که سپس از طریق یک سوراخ ریز در آند به صفحه پایه هدایت می شود تا به آن برسد. به این ترتیب، پلاسما از گاز محافظ جدا می شود.

نتیجه گیری

جوشکاری قوسی یک فرآیند انعطاف پذیر و پرکاربرد است که برای اتصال انواع مختلف فلزات با ضخامت های مختلف استفاده می شود. با توجه به نیازهای خاص خود، می توانید از یکی از روش های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

انواع جوشکاری قوس الکتریکی - پویا صنعت

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید